AOV VERGELIJKING

Vraag vrijblijvend een vergelijking van diverse aov verzekeringen aan en kies de beste!

Contact
  • Ik ben een man Ik ben een vrouw

Gezond Eten

In Nederland wordt gezond eten voornamelijk gekoppeld en in 1 adem genoemd met hetgeen in de schijf van vijf van het Voedingscentrum staat. De 5 regels die hierin genoemd worden zijn:

  1. Eet gevarieerd
  2. Eet niet te veel en beweeg
  3. Gebruik minder verzadigd vet
  4. Eet volop groente, fruit en brood
  5. Ga veilig met voedsel om

Hoewel deze open deuren een redelijke richtlijn geven is er volop discussie omtrent hetgeen gezond eten is. De visies over gezonde voeding zijn uiteraard in beweging en het voedingscentrum beweegt lichtelijk mee. De gouden regel van de vorige generatie dat je volop boterhammen (ook al te zout en niet passend voor elke levensstijl) met te vette, te zoute kaas moest eten om gezond te blijven begint zijn kracht te verliezen.

Met de slogan ‘Eerlijk over voeding’ en slogans als ‘het nieuwe eten’ mag je veronderstellen dat het voedingscentrum een 100% onafhankelijk orgaan is dat in het belang van de consument richtlijnen uitzet voor een gezond levenspatroon. Wat wellicht iets onbekender is is dat het voedingscentrum de informatie onder meer aangeleverd krijgt van de ‘leerstoelen’, dit zijn entiteiten die gefinancieerd worden door (o.a.) Unilever en Lu (tevens meervoudig winnaren van de door het voedingscentrum uitgedeelde ‘jaarprijs goede voeding’).

Dieet?

Gezond eten is goed, maar wat is gezond eten. Er zijn ontzettend veel theorieen over wat gezonde voeding is en ook heel veel dieten. Enkele bekende dieten zijn:


Nadelen Dieet

Het grote probleem met dieten is dat je veelal het paard achter de wagen spant. Op korte termijn afvallen is vaak nog wel haalbaar, maar het jojo effect ligt op de loer. Over dit jojo effect is al veel geschreven, en als we het over het paard achter de wagen hebben waarschuwen we eigenlijk voor hetzelfde. Twee dingen kunnen aan de hand zijn. Allereerst kan je door strenge dieten (eigenlijk elk dieet dat onder je dagelijks behoefte aan calorieen levert) spiermassa verbranden, waardoor je verbranding omlaag gaat. Dit betekent dat je zodra je ophoudt met dieten nog verder van huis bent dan dat je daarvoor was, immers kan je lichaam niet meer opverbranden wat het daarvoor aankon. Het tweede geval is het oppakken van oude gewoontes. Uit ontevredenheid met het resultaat van een dieet kan het ‘voluit’ gaan eten (te vet en vaak ook te veel) in de situatie resulteren dat je nog zwaarder wordt dan daarvoor.

Dit is allemaal nogal kort door de bocht, maar dit is geen dieetsite en daarnaast gaat deze pagina over gezonde voeding. Over dieten valt heel veel te lezen op internet, voel je je geroepen een dieet te volgen, kijk dan eens bij de adverteerders bovenaan op deze pagina of ga terug naar Google.

Gezond eten

Over hoeveelheid eten valt veel te zeggen, maar dat is allemaal nogal technisch. De algemeen geacccepteerde regel van ‘een vrouw heeft zoveel calorieen per dag nodig en een man zoveel’ gaat in allerlei gevallen niet op, deze stelregel houdt daarnaast niet eens rekening met aantal kilo vetvrije massa (heeft een vrouw van 1,50 meter net zoveel nodig als een vrouw van 1,85 meter?) en met activiteit (heeft een slagboombewaker net zoveel energiebehoefte als een professioneel atleet?). We kunnen het verhaal zo ingewikkeld maken als het maar kan, maar alles valt terug te brengen naar: Eet veel groenten, mager vlees (of een alternatief), zaden en noten (maar pas op met pinda’s en hele vette noten zoals cashewnoten), weinig zetmeel (uit aardappelen, deegwaren zoals pasta etc.) en geen suiker. Suiker zit overigens ook in overvloed in veel fruit, dus ook hier is enige matigheid geboden.